Heeft je kind ècht geen zin meer in school? Ziet het schoolwerk er níet uit? Moet je je er maar bij neerleggen?
Het is ontzettend vervelend als je kind door leerproblemen het plezier in school verliest. Want hoe we ook praten en vertellen dat ‘iedereen goed is zoals hij of zij is’: op school zit je om te leren. En als dat leren niet lukt, dan tast dat je zelfvertrouwen aan. Kinderen weten donders goed van elkaar wat ze wel en niet kunnen. Misschien heb je als ouder ook wel te horen gekregen dat ‘er niet meer in zit.’ Of herken je de leerproblemen van je kind bij jezelf of je partner. Wat nu?
Veel leerproblemen worden veroorzaakt doordat het tempo op school te hoog ligt. Sommige kinderen hebben nu eenmaal meer tijd en oefening nodig om iets te leren. Dus moeten we dát bieden. Remedial teaching kan een oplossing zijn. De remedial teacher zoekt uit wát er extra geoefend moet worden. En hóé dat moet gebeuren. Op deze manier kunnen kinderen in een half jaar tot een jaar achterstanden inlopen.
Resultaat? Een blij kind. Een kind dat weer zelfvertrouwen heeft. Een kind dat weer zelf actief gaat leren. Omdat hij of zij weet: ‘ik kan dit wèl!’
Over Praktijk Briljant
Mijn naam is Hilde Ligthart – de Kruiff (1972). In mijn jarenlange ervaring voor de klas heb ik steeds een zwak gehad voor kinderen waarbij het leren niet vanzelf gaat. In 2012 heb ik de Master Special Educational Needs (MSEN) behaald. Met deze opleiding heb ik mij gekwalificeerd om kinderen met speciale onderwijsbehoeften te begeleiden. De afgelopen jaren ben ik uitgegroeid tot taal- en leesspecialist, maar ik bied ook ondersteuning bij rekenen en Engels.